Știri de la Zentiva

4 iulie 2022    /   

Din Inimă - un interviu cu Nick Haggar CEO Zentiva Group

NICK HAGGAR A INTRAT ÎN INDUSTRIA SĂNĂTĂȚII PENTRU CĂ TATĂL LUI A AVUT O AFECȚIUNE CARDIACĂ. CA CEO AL ZENTIVA, ÎȘI TRĂIEȘTE VISUL DE A AJUTA MILIOANE DE OAMENI SĂ AIBĂ ACCES LA MEDICAMENTE ACCESIBILE.
TEXT: JACOB GOLDBERG

Tatăl lui Nick Haggar a suferit de o afecțiune cardiacă pentru care a fost nevoit să ia tratament toată viață. Încă din copilărie, Nick a observat cum această afecțiune a făcut ca până și cele mai simple activități să fie grele sau chiar imposibile pentru tatăl lui, iar acest lucru l-a inspirat să urmeze o carieră în care să poată ajuta oameni cu probleme similare.
„Tatăl meu nu s-a bucurat de o viață normală”, spune Nick. „Au fost perioade în care nu putea face anumite activități. Acest lucru m-a determinat să vreau să ajut – să îl ajut pe el și pe oameni asemeni lui”.
Așadar, la vârsta de 21 de ani, Nick și-a început călătoria în industria sănătății. Astăzi, este CEO-ul Zentiva, o companie farmaceutică cu sediul la Praga, specializată în medicamente ale căror patente au expirat și care deservește anual 100 de milioane de pacienți din peste 50 de țări. Compania are 4700 de angajați, 4 unități de producție în Praga, București și Ankleshwar și este prezentă în 30 de țări.

„Scopul meu este să încerc să ajut cât mai mulți oameni să aibă acces la medicamente accesibile, de înaltă calitate, să ducă o viață mai bună și să se bucure cât de mult pot de viața lor”, spune Nick. „Aceasta este motivația mea de zi cu zi”.

Rolul companiei Zentiva în piața farmaceutică este de a oferi medicamente la prețuri accesibile către un segment cât mai mare din piață, odată ce patentele medicamentelor au expirat. Chiar dacă compania nu dezvoltă propriile sale medicamente, inovează pentru a îmbunătăți experiența pacienților – de exemplu, dezvoltând noi combinații de medicamente pentru a gestiona mai bine simptomele sau oferind o nouă modalitate de administrare a unui medicament.

„Companiile precum Zentiva intră pe piață și sunt competitive prin propriile medicamente bio-echivalente”, explică Nick. „În prezent, prețul medicamentelor scade, iar numărul pacienților care au acces la medicamente de cea mai înaltă calitate crește. Bugetele de sănătate nu cresc, de fapt aceste medicamente se încadrează sub buget, oferind posibilitatea ca diferența să fie reinvestită”. 

Portofoliul Zentiva de medicamente generice se concentrează pe câteva arii principale, inclusiv cardiologie – specialitatea medicală atât de importantă pentru tatăl lui Nick, dar și pe arii precum diabet, afecțiuni respiratorii, oncologie, OTC-uri și urologie 

Oferirea de medicamente generice la prețuri accesibile și extinderea pieței medicamentelor esențiale este un model pe care Nick îl consideră extrem de motivant; cu cât Zentiva performează mai bine, cu atât mai mulți oameni vor beneficia de aceste tratamente. 

„Pe măsură ce Zentiva se dezvoltă, mai mulți pacienți primesc medicamentele de care au nevoie”, spune Nick. „În fiecare an, prin dezvoltarea Zentiva, reducem și costul medicamentelor în Europa. Îmi place asta! Este o pasiune pentru mine. Mă motivează și lucrăm intens în companie, pentru a conecta toți factorii implicați, pentru a îndeplini acest scop.

Este de asemenea o ca o lumină care te ghidează, pentru că te ajută să iei decizii bune”, adaugă el. „Te ajută să ai o perspectivă echilibrată. Suntem aici pentru a dezvolta compania și pentru a avea performanțe financiare, dar avem de îndeplinit un rol incredibil în sănătatea publică și în societate. Este nevoie să ne asigurăm că atingem aceste două obiective”. 

DUBLAREA VÂNZĂRILOR

La scurt timp după ce Nick a devenit CEO-ul Zentiva, la începutul anului 2019, compania și-a setat planul ambițios de a-și dubla vânzările, de la 700 milioane de euro la 1,4 miliarde de euro, în 5 ani.

„La finalul anului 2021, vânzările noastre au atins 1,2 miliarde euro, deci suntem pe drumul cel bun în a ne atinge acest obiectiv”, spune Nick. Această creștere a fost datorată dorinței echipei lui de a căuta și livra către piețe slab deservite, lucru posibil datorită sprijinului oferit de compania-mamă, investitorul de capital privat Advent International.

„Toți membrii echipei noastre pot indica cum facem diferența prin activitatea noastră în fiecare zi, fie că este vorba de o nouă combinație de medicamente, de modalități mai bune de a ajuta pacienții sau de aprovizionarea unei țări sau a unui client care nu mai are medicamente, iar Zentiva este capabilă să umple acel gol și să asigure un flux de medicamente continuu”, spune Nick.

„Îmi place echipa în care lucrez pentru că facem atât de mult bine, dar sunt și atât de multe alte oportunități de a realiza mai mult. Fiind o companie aflată într-o dezvoltare rapidă cu un investitor care ne susține, avem posibilitatea de a investi în echipele, tehnologiile și facilitățile noastre de producție, precum și în sprijinul pe care îl oferim pacienților”, adaugă el.

Pe lângă faptul că este o modalitate de a ajunge la mai mulți pacienți, creșterea este ceea ce Nick numește „ingredientul magic” – ajută să demonstrezi tuturor celor din interiorul companiei și acționarilor din afara ei, că această formulă funcționează și că merită să fii alături de Zentiva.

„Toți partenerii implicați observă beneficiul – pacienții obțin beneficii, investitorii obțin beneficii, compania crește, sunt mai multe oportunități pentru companie”, spune el. „Este captivant. Este un mediu dinamic, bazat pe această mentalitate de creștere. Mă motivează în fiecare zi pentru că în fiecare zi se întâmplă ceva nou, ceva ce putem să facem mai bine, iar acest ritm continuă”.

MODELUL CORE

În timp ce inspirația de a se alătura acestei industrii a venit de la tatăl său, modelul pe care Nick îl utilizează pentru a se ghida ca lider provine de la soția lui, Jacqui, care este coach.

„Cu ceva timp în urmă, ea a construit un model pe care l-a numit CORE (tradus De Baza): courage (curaj), openness (deschidere), resilience (reziliență) și energy (energie). Este un model la care mă tot întorc, fie când mă confrunt cu o situație nouă, fie când mă gândesc la business, dar funcționează destul de bine și în situații de incertitudine”, spune Nick.

Modelul CORE îi oferă lui Nick încredere în fața provocărilor, spune el, și îl ajută să își mențină empatia față de cei din jurul său, atunci când lucrurile nu merg în direcția pe care și-o dorește.

 

„În jurul tău sunt oameni care suferă în diverse feluri. Sunt nesiguri. În unele cazuri, se simt pierduți. Unii dintre partenerii noștri de afaceri nu știu către ce să se îndrepte, iar acea abilitate de a empatiza, de a te conecta, de a arăta reziliență și de a demonstra că îți pasă, toate acestea fac diferența”, spune Nick.

Nick încearcă întotdeauna să ia în considerare, indiferent cu cine interacționează, faptul că „toți suntem provocați, nu doar pe plan profesional, ci și într-un mod unic, profund, intim și personal”.

Abordarea lui empatică nu este doar o strategie de leadership; este regăsită și în valorile fundamentale ale companiei, care prețuiește etica și responsabilitatea, atât în interiorul organizației, cât și în relațiile cu partenerii externi.

„A fost extrem de valoros să avem astfel de valori în cadrul companiei în lupta împotriva pandemiei de COVID-19. Cred ca astfel de momente îți reamintesc cât de important este să ai o baza solidă, să construiești o companie din domeniul sănătății de care să fii mândru, pentru că sunt anumite aspecte care te ghidează. Unul dintre acestea este simțul nostru de responsabilitate, trebuie să lăsăm alte lucruri deoparte și să ne concentrăm pe ceea ce va face cea mai mare diferență pentru cei mai mulți oameni”.

Cu fiecare decizie luată de companie, Nick și echipa lui încearcă întotdeauna să se anticipeze cu 10 ani și să își imagineze cum va fi judecată acea decizie în viitor.

„Am făcut noi, ca echipă de leadership, ca organizație, tot ce am putut? Ne-am imaginat toate posibilitățile și chiar am încercat să facem absolut totul? Acest fel de a gândi, cred că te încurajează și îți oferă curajul și energia de a face mai mult”. 

MEDICAMENTE CU VALOARE ADĂUGATĂ

În prezent, ariile terapeutice principale în care Zentiva își concentrează eforturile de inovație sunt cardiologia și oncologia. În ciuda existenței a numeroase medicamente pentru cancer și bolile de cardiovasculare, compania observă multe nevoi neacoperite. Acest lucru nu înseamnă că cercetătorii de la Zentiva caută doar noi tipuri de medicamente, ci că încearcă să descopere noi modalități de a combina medicamentele existente și noi feluri de a le administra.

„Căutăm combinații de medicamente noi, unice și inovatoare care să ajute pacienții să gestioneze mai bine simptomele, ceea ce noi numim medicamente cu valoare-adăugată. Așa că ne uităm la medicamente din perspectiva pacientului și le facem mai flexibile pentru pacient – mai ușor de administrat și de tolerat”.  

De asemenea, Zentiva își folosește expertiza pentru a face mai ușoară munca profesioniștilor din domeniul sănătății. De exemplu, ușurând pentru asistentele medicale modalitatea de administrare a anumitor medicamente. Compania urmărește cu atenție tehnologiile emergente și depune eforturi pentru a le integra în ceea ce oferă.  

„Implementăm și explorăm cum să facem ca medicamentele existente să funcționeze și mai bine. De exemplu, explorăm filme de nanotehnologie, filme cu dizolvare rapidă și noi platforme tehnologice care abia acum devin cunoscute”, spune Nick.

Cu scopul de a avea o amprentă de carbon neutră până în 2030, sustenabilitatea este o altă prioritate pentru companie. Facilitățile de producție pe care Zentiva le are in Europa funcționează deja cu 100% energie regenerabilă, iar în ultimul an au fost făcuți pași importanți în vederea reducerii consumului de apă (în fabricile din București consumul total de apă a scăzut cu 35% anul trecut). Compania a plantat de asemenea 40.000 de copaci.

Nick explică de asemenea că echipa de Cercetare și Dezvoltare caută soluții pentru a reduce impactul pe care îl au medicamentele asupra mediului. Când o persoană ia tratament, o mare cantitate din acesta trece prin corpul persoanei respective și ajunge în canalizare. Așadar, Zentiva lucrează la modalități de administrare care asigură că medicamentul rămâne în corpul pacientului. Uneori, acest lucru presupune administrarea unei doze mai mici care să fie tolerată mai eficient de către corp.

„Această direcție de inovație este promițătoare. Este un drum complex, cu siguranță, dar credem că, uitându-ne la viitor, aceasta este munca asupra căreia ar trebui să ne concentrăm ”, spune Nick.

Aflarea răspunsurilor la astfel de întrebări nu este o sarcină ușoară pentru Zentiva, dar Nick nu s-a alăturat industriei pentru un câștig facil, ci pentru a face diferența.